Det kreative sprogudviklende felt...

....lyder flot, og det er det også! Det er der vi befinder os fra vi er bittesmå: Vi maser rundt og udvikler vores sprog ved at være kreative.... med ordene, med de ting vi ser omkring os, og med de billeder og klange det vi oplever efterlader i os.
Hvis nogen har taget sig tid til at høre den halve time af Apropos på DR1 om børn og sprog, vil det stå klart, at måden børn (og voksne :-) udvikler deres sprog på, er ved at der bliver talt med dem, samtidig med at der er en personlig kontakt, hvor man kan mærke og se de følelser der er knyttet sammen med sproget.
Jeg er faldet over en bog... på svensk.. af to pædagoger med speciale indenfor billedkunst, der fortæller om hvordan tale-, billed- og skriftsprog holder hinanden i hånden i udviklingen af et rigt og nuanceret sprog, som gør os i stand til at kommunikere med vores omverden.
Dagens citat: (Min oversættelse. Jeg har ændret "pædagogen" til "den voksne")
Små børn kommunikerer med ansigtsudtryk og talestumper ("tale-grafitti") og meget hurtigt også med billedstumper. Førskolebørn tegner og maler først, og opdager først bagefter hvad det blev til – ofte med stor glæde og overraskelse. Først kommunikerer de selv med deres billede. Derefter opdager de at de også kan kommunikere med andre om billedet. De viser og fortæller. For den voksne er det bare at tage vare på dette, og bygge videre. I den alder er tale og billede barnets centrale sprog, og ganske snart kommer bogstavsstumper til. I børnehaven bør de tre vigtige sprog; tale, billede og tekst altid følges ad og ses som ligeværdige.


Bogen hedder "Låt barnen skapa - språkutveckling genom bilder". Skrevet af Birgitta Fagerlund - magister i pædagogik, lærer og billedpædagog, og Lillemor Moqvist - fritidspædagog med speciale i autisme og overbygning i "levende værkstedspædagogik".





Ingen kommentarer:

Send en kommentar